Tips

bijgewerkt dinsdag 19 oktober 2021

De bobine

Laat het contact van uw voertuig nooit langer dan een volle minuut aanstaan. Zet het het best zo kort mogelijk aan indien u iets wil testen en niet wil starten.
Laat uw het contact te lang aanstaan dan kan de isolatie van de koperdraad van de primaire spoel in de bobine smelten indien de contactpunten gesloten zijn. De gevolgen zijn onomkeerbaar en te merken aan een zwakkere vonk of inhouden van de motor door inwendige kortsluiting in de primaire spoel van de bobine.

Remedie is montage van een nieuwe bobine waarbij u dan consequnt het contact niet meer te lang aan laat staan.

Motortemperatuur en motorolie

Wist u dat de olietemperatuur in een luchtgekoelde VW motor tijdens lange ritten kan oplopen tot 120-150 graden Celsius?

Dat om die reden de motorolie in uw VW vaker ververst dient te worden dan in een moderne auto, nl. om de 7500 km en bij rijden op LPG om de 6000 km?

En dat deze hoge olietemperatuur rap daalt wanneer u de motor twee minuten stationair laat lopen? In de file rijden is voor een luchtgekoelde dus niet erg, temperatuur daalt. De motortemperatuur stijgt echter bij belasting tot bovengenoemde temperaturen.

Daarom is het verstandig de motor van uw VW NOOIT meteen uit te zetten als deze heet is, bv. wanneer u gaat tanken als u langs de snelweg rijdt? Laat de motor bij de pomp een minuut (of twee) stationair lopen om af te koelen. Naast daling van de olietemperatuur bewerkstelligt u hiermee voorkoming van scheurtjes die in de cilinderkoppen kunnen ontstaan tussen bougie en beide klepzetels.

Een luchtgekoelde VW motor is ontworpen voor revisie na ca. 100.000km; rijdt u consciëîtieus met juiste onderhoudsintervallen van uiterlijk 7500km dan gaat uw motor echter veel langer mee, wel 150.000 tot 300.000km voordat revisie wederom nodig is.

Wist u dat een luchtgekoelde VW motor vroeger ontworpen is om gesmeerd te worden met minerale (ook wel multigrade) motorolie en niet met half-synthetische of synthetische motorolie? Net als dat huidige hypermoderne motoren ontworpen zijn om alleen met goede synthetische olie te worden gesmeerd?

Zodra u dus olie koopt in de winkel loont het de moeite op het etiket te kijken welk soort olie het betreft. Staat het er niet op dan lekker laten staan want de meest verkrijgbare olies zijn niet de minerale.

Zorg er ook voor dat u eigenlijk ALTIJD hetzelfde motorolie gebruikt en bijvult.

PAS OP MET TANKEN VAN EURO95/E10

Euro95/E10 is een nieuwe benzine met 10% ethanol toevoeging als biobrandstof. Deze brandstof is NIET geschikt voor luchtgekoelde Volkswagens. Verbranding is te schraal, ethanol smeert niet en kan bepaalde pakkingen oplossen en het hoge percentage ethanol in euro95/E10 lost weekmakers in benzineslangen op waardoor drukslangen spontaan kunnen scheuren met gevaar voor motorbrand.
Het gaat zelfs zo ver dat VWvakrestauratie bij motorrevisie uitsluiting op de garantie hanteert bij of na gebruik van euro95/E10.
Voor de chemici onder ons, raar is omdat in ethanol minder chemische energie zit het brandstofverbruik gemiddeld 2,5-4% stijgt hiermee een deel van het goede van biobrandstof teniet wordt gedaan.
Euro95/E10 is her en der steeds meer verkrijgbaar. Aan de Franse autoroutes is gewone euro95 al niet meer te vinden; in andere EU landen wordt het verkocht naast gewone euro95. In Nederland wordt het m.i.v. 2012 versneld ingevoerd.
Wij hebben op 23 mei jl. onze klanten via e-mail op de hoogte gesteld van deze tekst. Op internet is meer informatie te vinden via Google.
Tank leeg en geen euro95 voorhanden? Tank dan super98, daar zit geen ethanol in. Of ga op LPG rijden, da's na 20.000km veel goedkoper rijden dan met welke benzine ook.

Reinig uw wielkasten

Neem eens een kijkje in de wielkasten van uw VW. Nogal stoffig en modderig, niet? Een ritje in de regen en alles is weer voor een paar dagen vochtig en jaar-in-jaar-uit zorgt dit ervoor dat uw auto in derig jaar tijd zo'n tien jaar eerder rot.

Pak minstens eens per jaar de tuinslang en spuit de modder in de wielkasten grondig met een harde waterstraal schoon opdat na een rit op nat wegdek de boel weer snel opdroogt en het roestmonster minder kans krijgt.

Dashboard in volle zon

zie de foto links.

Leg een witte doek over het dahboard van uw VW1303, VW1600, VW411/412 of T2. Geparkeerd in de volle zon worden dashboards van deze modellen heel erg heet.

Hierdoor onstaan op termijn scheuren die moeilijk te repareren zijn, of de scheuren zitten er al.

Motorklep T1 en T2 open voor meer koeling tijdens rijden?

NOOIT doen dus.. Bij rijden met geopende motorklep wordt middels de luchtstroom achter de bus de afgevoerde hete lucht direkt deels weer de motorruimte ingezogen waardoor de motor langzaam heter wordt dan goed voor hem is.

Motorklep dus altijd sluiten tijdens het rijden, aanzuigen van koele koellucht doet de motorventilator toch wel door de aanwezige openingen in de carrosserie.

Daarnaast is het verstandig een aanwezig motorklepslot tijdens een rit van het slot af te halen ingeval calamiteiten in de motorruimte.

Loodvervanger

Over gebruik van loodvervanger doen veel verhalen de rondte. Wij vinden het niet nodig, het is geldweggooierij en zeggen onze klanten: mag wel, hoeft niet. Waarom? Omdat wij al ruim tien jaar in diverse VW's heel veel kilometers op LPG rijden en dan KUN je het niet eens toevoegen. Toch gaat het goed. Waarom? Omdat wij consequent onderhoud plegen waaronder het afstellen van klepspeling. Loodvervanger zou positief effect hebben op de afname van klepspeling. Maar voor je daar iets van merkt moet je ook op benzine na die 7500 km toch kleppen stellen omdat klepspeling ALTIJD verloopt wat veel effect heeft op het lopen van de motor. Kleppen stellen -lees onderhoud- is veel belangrijker dan toevoegen van loodvervanger. En nog een nadenkertje: bewezen is dat het vroegere gebruik van lood in benzine klepzetelslijtage verminderde; daarentegen is nooit bewezen dat de diverse loodvervangers hetzelfde effect zouden hebben. Het is als de slager die zijn eigen vlees keurt. Goed dat lood niet meer wordt gebruikt omdat o.a. kinderen er leukemie van kregen maar we moeten ons niet voor de gek laten houden.

Remmen

Remvloeistof dient elke twee jaar te worden ververst. Remvloeistof is per definitie synthetisch, is hygroscopisch en trekt in de tijd water aan door slangen, rubberen afdichtingen en bij verbindingen. Verouderde remvloeistof tast het remsysteem aan van binnenuit. Remzuigers gaan vastzitten en remleidingen en wielremcilinders roesten inwendig.

Alle remvloeistoffen moeten voldoen aan de Noord-Amerikaanse DOT standaard. De meeste autofabrikanten gebruiken DOT 3 of DOT 4 op basis van glycolether. DOT 3 en DOT 4 zijn vergelijkbaar, DOT 4 heeft een iets hoger kookpunt. Ook bestaat DOT 5.1 met een nog hoger kookpunt, op basis van glycolether, maar deze wordt alleen in de racerij gebruikt. LET OP bij DOT 5, deze is gebaseerd op siliconen, is NIET hygroscopisch MAAR kan NIET worden gemixt met DOT 3, 4 en 5.1. Ververst u niet met uiterlijk tweejarige regelmaat dan drijft u uzelf op kosten en wordt uw remsysteem onbetrouwbaar.

Remdelen dienen altijd per as te worden vervangen, niet per stuk. Dit om verschillen in remkracht tussen links en rechts uit te sluiten.

DUS: elke TWEE jaar (met de APK) remvloeistof in z'n geheel verversen.

Koppelingspedaal

De vrije slag van het koppelingspedaal dient elke 7500 km te worden afgesteld omdat de koppelingsplaat dunner wordt. Vernachelt u dit onderhoud dan worden door een te grote vrije slag van het koppelingspedaal de synchromesringen in uw versnellingsbak extreem belast (=versnellingsbakrevisie) omdat er dan niet goed ontkoppeld wordt. Symptomen zijn, naast de fysieke te grote vrije slag van het koppelingspedaal dat bij stilstand de pook (zeer) moeilijk in de eerste versnelling gaat, en ook moeilijk eruit gaat. Dit geldt ook voor de overige versnellingen.

De remedie is dus: bijhouden. Bij voertuigen met een kopelingskabel zodra nodig de vleugelmoer een X aantal halve slagen opdraaien. Bij voertuigen met hydraulische koppeling hoeft het koppelingspedaal slechts eenmalig te worden afgesteld.

Bandenspanning

Controleer uw bandenspanning regelmatig! Probeer dit elke maand eens te doen. Waarom?
Lage bandenspanning:
- veroorzaakt hoger brandstofgebruik, dit kan een kilometer op een liter schelen
- veroorzaakt grotere interne wrijving in het rubber van de band waardoor deze warmer wordt, misschien wel zo warm dat zeker bij oude banden een klapband kan onstaan
- veroorzaakt slechte en onberekenbare wegligging
- veroorzaakt zwaar overmatige bandenslijtage waardoor een band soms wel 2/3 van zijn leven korter mee gaat
- is zo eenvoudig te controleren...

Uitlijnen

Bij uitlijnen wordt de stand van de wielen gecontroleerd en gecorrigeerd. Bij vele soorten werkzaamheden aan de wielophanging verandert de stand van de wielen. Het dan onverstandig te gaan rijden zonder dat gecontroleerd is of de wielstand nog klopt. Uitlijnen vindt plaats op een uitlijnbrug, vier sensoren worden aan de vier wielen gehangen en met lasers wordt door de computer de wielstand van uw auto vergeleken met de nominale waarden. Valt de wielstand buiten de tolerantie dan dient te worden bijgesteld.

Een goed uitgelijnde auto heeft:
- een lagere rolweerstand
- recht afslijtende banden
- betrouwbaar weggedrag

Een slecht uitgelijnde auto heeft:
- hogere rolweerstand, meer brandstofgebruik
- een of meer schuin afgesleten banden
- onbetrouwbaar weggedrag goed merkbaar bij harde remacties en op nat wegdek

Zorg er dus voor dat uw auto zelf in ieder geval een keer uitlijnt en na elke klus aan de wielophanging dient te worden overwogen of opnieuw dient te worden uitgelijnd.

Alle VW's die bij ons een volledige check of meer krijgen worden standaard uitgelijnd en ook bij betreffende klussen aan de wielophanging wordt telkens uitgelijnd.

Voor voorbeelden van uitlijning zie de projecten aan het eind van elk fotoverhaal.